Lifestyle – F.O.K.O.Z.A.T.O.S.S.Á.G.

regenNagyjából egy hónapja és egy hete álltam először futógépre azzal a célzattal, hogy rendszerességet vigyek az életembe a sport területén is. Ezelőtt 7 évig táncoltam, és miután másfél évre abbahagytam, kezdtem megérezni – és meglátni – mennyit számít az ember életében egy kis mozgás. A futás már nagyjából két éve éve része volt az életemnek, de rendszertelenül, emiatt semmi fejlődésre nem voltam képes..

Az első alkalom óta folyamatosan javul a teljesítményem, amihez nem is kellett más mint egy adag elszántság, makacsság és kitartás. Persze, ha alapból nem úgy szervezzük az életünket, hogy hetente 2-3-szor egy egy-másfél órás workout ne férjen bele, akkor lehet bármennyire is “elszánt” vagy kitartó az ember, az a gondolati/elméleti szinten kívül sehol sem fog kiteljesedni. Agyban elképzelni, ahogy futunk vagy mást sportolunk, az pedig nem sokat segít. 🙂

mostAz akaraterő mellett azt is észben kell tartani, hogy nem lehet fokozatosság nélkül igazi és ésszerű teljesítményjavulást elérni. Ha az első jóleső ~4 km-es távom lefutása után második alkalommal már a félmaratont vagy akár csak a 10 km lefutását szerettem volna véghezvinni, valószínűleg félúton összeestem volna, hiszen nem bírtam volna.

Éppen ezért mindig amikor egy új edzés következik, kiválasztok egy változót – elégetett kalória mennyisége, megtett km-k vagy az edzéssel töltött idő hossza – és azon próbálok egy kicsit dolgozni: az előzőhöz képest 150/250 kalóriával többet égessek el, 1-3 plusz km lefutása, 15 perccel hosszabb futóidő.

20151007_151527Legutóbbi alkalommal ismét csak 1 órát tudtam a gépen tölteni, ezért azt szerettem volna, hogy a 65 perc alatt megtett távom az előzőhöz képest valamivel több legyen. Nem sokkal, éppen annyival, amennyit tudok vállalni. Ehhez a futógépen kellett feljebb állítanom a fokozatot. És sikerült! 🙂 Bár csak 280 méterrel, de többet futottam a 65 perces edzés alatt, mint egy hete. Fontos volt, hogy megfelelő tempót válasszak, amit még bírok és kényelmesen le tudjam futni a kitűzött 1 órát. Mert az edzések alatt nem feltétlenül kell rosszul érezned magad. 😉

Az idő tehát adott volt, a megtett táv hosszabbra sikeredett, felmerülhet a kérdés, az elégetett kalória mennyisége miért lett takkra ugyanannyi. A válasz: eddig 61 kg-t ütöttem be a gépbe az edzés előtt, most már – a testösszetétel vizsgálat után – 60-t. Tehát kicsivel, de kevesebb súlyt kellett megmozgatnom ugyanannyi idő alatt, viszont gyorsabban. Így jöhetett ki mindkét alkalommal ugyanaz a szám.

Igen, célom a 15 km. Célom a 20 km. Célom a félmaraton. A bakancslistámon pedig a maraton szerepel, legalább egyszer. De ezeket fokozatosság és rendszeresség nélkül lehetetlen elérni. Mellesleg elég kitartó és makacs is vagyok, szóval hajrá! 🙂

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

