Tisztító Zöld Tea Hét indul holnaptól!

Black iron asian teapot with sprigs of mint for tea

Nem saját ötlet, de elfogadtam a kihívást! 🙂 Egy nagyon kedves barátnőmmel, Hugival úgy döntöttünk, a jövő héten Zöld Tea hetet tartunk, hogy kicsit megtisztuljunk és jobban érezzük magunkat a bőrünkben. Mi is az a zöld tea? A zöld tea a szó szigorú értelmében vett tea, mely a Camellia sinensis nevű növényből készül. Alapvetően Ázsiában népszerű ital, de napjainkban, köszönhetően többek között kedvező élettani hatásainak, egyre kedveltebb nyugaton is. (Köszi Wikipédia!)

Hogy milyen kedvező élettani hatásai vannak, és miket ehetünk-ihatunk majd a héten, azt ebben a cikkben találhatjátok meg, mivel a mai nap hivatalosan is a Zöld Tea Hét 0. napja! 🙂

Mi mindent tartalmaz a zöld tea?

  • polifenolokat: katechineket, flavonolokat
  • ásványi anyagokat (alumínium és réz)
  • vitaminokat (C (antioxidáns), B2 (köröm, bőr, haj, nyálkahártya karbantartója), D (immunrendszer erősítő), K (májműködés, véralvadás biztosítója)
  • illóanyagokat
  • koffeint (amit korábban teinnek hívtak), és kis mennyiségben teobromint (hatása a koffeinéhez hasonló, de erősebb vízhajtó) és teofillint (asztma kezeléséhez használják, de a terápiás adagnál jóval kevesebb található meg a teában)

Kedvező élettani hatásai:

Kiválóan normalizálja az emésztést, rendezi a bélműködést, kedvezően befolyásolja a magas vérnyomást, a koleszterin anyagcserét, ennek köszönheti infarktusellenes hatását. Továbbá alkalmas az agyvérzés és az érelmeszesedés megelőzésére.

Kínai kutatók alátámasztása szerint vese-, epe-, és a különböző hólyagkövek kialakulását is gátolja. Ez valószínű azért is igaz, mert Kínában nem ismerik ezeket a betegségeket.

Mongol gyógyászok szerint a zöldtea rendszeres fogyasztása véd az általános allergiák ellen, megelőzi a fogszuvasodást, és igen erőteljes öregedésgátló. Fiatal korban – hormon harmonizáló hatása miatt – megelőzi a pattanások kialakulását.

Zsíroldó hatását francia klinikai vizsgálatok igazolták. Bebizonyosodott, hogy aki rendszeresen fogyaszt legalább napi 5 csésze zöld teát, az nem hízik el, illetve ha már túlsúlyos, akkor havi egy-két kilogrammot tud fogyni. Persze csak akkor, ha betartja az egészséges étkezés szabályait.

Jótékony hatását csak akkor tudja kifejteni, ha cukor és egyéb édesítőszer nélkül fogyasztjuk, ugyanis cukorral együtt savasítja a szervezetet!

zoldtea

Az általam választott méregtelenítő és súlyvesztést segítő teakeverék nagy részben csalánt és fodormentát is tartalmaz, gyorsan szaladjunk át ezeken is, miért előnyös ezek fogyasztása! 🙂

A csalánlevélből készült tea feloldja az anyagcseréből származó salakanyagokat, eltávolítja a szervezetből a mérgeket. A vesét fokozottabb vízkiválasztásra készteti. Tisztítja a vizeletkiválasztó rendszert és fokozza a szervezet védekezőképességét.

A fodormenta tea hatóanyagainak köszönhetően jó szélhajtó, görcsoldó és emésztésjavító hatású epetermelést fokozó, de gyomorerősítőként is elfogadott. Illóolaját megfázás esetén inhalálásra használják. Meghűlés esetén teája köhögéscsillapító hatású. Csökkenti a férfi nemi hormonok szintjét, a túlzott mennyiségű férfihormon okozza ugyanis a hirzutizmust, azaz a nők hason, mellen vagy arcon található szőrösödését.

Ezen a héten tehát KIZÁRÓLAG teát vagy vizet ihatunk. Előbbit mindenféle ízesítés nélkül, hiszen a cél a tisztulás, és mint azt már fentebb is írtam, a citrom megkeseríti az elkészült teát, cukrot belerakni pedig szimplán csalás. A buborékmentes(!) vizet ízesíthetjük citromkarikákkal. Naponta 2 liter a minimum, ennél csak többet lehet. Mivel én a 2016 km-es Time Travel Challenge-emet ugyanúgy folytatom a héten, ezért valószínűleg ez a mennyiség minden nap kivitelezhető lesz. 🙂

Jöjjenek most az ételek, mert ez a hét nem a koplalásról fog szólni, hanem az egészséges, tiszta élelmiszerekről. Nézzük először a gyümölcsöket és zöldségeket, ezekből melyiket legérdemesebb fogyasztani a héten.

A gyümölcsökről elmondható nagy általánosságban, hogy magas víz és rosttartalmú élelmiszerek, sok vitaminnal, viszont a gyümölcscukor miatt a kalóriamennyiség is jóval magasabb ezekben az élelmiszerekben, mint a zöldségekben. Összeszedtem a legkedveltebb és nálunk is kapható gyümölcsöket abból a szempontból, hogy melyikekben a legkevesebb a cukor. Győztes lett a málna és a citrom.

0-5 gramm cukor / 100 gramm gyümölcs: citrom (2g), málna (5g)

6-10 gramm cukor / 100 gramm gyümölcs: szeder (7g), eper (7g), görögdinnye (7g), ribizli (7g), körte (8g), grapefruit (8g), avokádó (9g), almafajták (~10 g), sárgahúsú sárgadinnye (10g)

11-15 gramm cukor / 100 gramm gyümölcs: szilva (11g), kiwi (11g), meggy (12g), narancs (12g), ananász (12g), cseresznye (14g), áfonya (15g), barack (15g)

16-20 gramm cukor / 100 gramm gyümölcs: mangó (17g), szőlő (18g), gránátalma (19g)

21+ gramm cukor / 100 gramm gyümölcs: banán (23g)

A zöldségek a szénhidrátot szintén cukor formájában tartalmazzák. Cél az alacsony szénhidráttartalom, magas rost- és víztartalom. Ezek alapján a legkedvezőbb zöldségek (nyers formájukban):

0-5 gramm szénhidrát / 100 gramm zöldség: póréhagyma (1g), kígyóuborka (2g), retekfélék (2g), savanyúság (2g), brokkoli (2g), spenót (2g), sóska (2g), fejessaláta (2g), endívia saláta (3g), paprika (3g), csiperke gomba (3g), jégsaláta (3g), cukkini (3g), rebarbara (3g), karfiol (4g), snidling (4g), kelkáposzta (4g), kaliforniai paprika (4g), zeller (5g), padlizsán (5g)

6-10 gramm szénhidrát / 100 gramm zöldség: cékla (6g), petrezselyem (6g), karalábé (7g), répa (8g), vöröshagyma (8g), paradicsom (9g), lilahagyma (10g)

11-15 gramm szénhidrát / 100 gramm zöldség: articsóka (11g), borsó (14g)

16-20 gramm szénhidrát / 100 gramm zöldség: főtt burgonya (17g), kukorica (19g)

21+ gramm szénhidrát / 100 gramm zöldség: fokhagyma (26g)

A magvakat külön tárgyaljuk aszerint, hogy olajos magvakról vagy gabonamagvakról beszélünk. Ezen élelmiszerek is egészségesek, csak épp magas zsírtartalmuk miatt célszerű kis mennyiségben fogyasztani. Nem vagyok én amúgy sem nagy magvas, de ne hagyjuk ki őket sem az elemzésből. 🙂 Vegyünk először az olajos magvakat. Ezek általában magas zsír és fehérjetartalommal bírnak, így a szerint rendeztem őket sorba, hogy 1 gramm fehérjére mennyi gramm zsír jut. Győzött a tökmag!

tökmag (1,5g), mandula (1,85g), kesudió (2,3g), szezámmag (2,38g), pisztácia (2,45g), szotyi (2,5g), dió (3g), mogyoró (4g), földimogyoró (4,06g)

Gabonamagvakat általában köretként szoktunk fogyasztani. Itt a sorrend alapja, hogy főtt állapotában 100 gramm mennyi szénhidrátot tartalmaz.

hajdina – keserűfűféle, de köretként is használhatjuk (20g), köles (22g), barnarizs(23g), fehér rizs és bulgur (28 g)

Ha már köretekről beszélünk, akkor említsük meg újra, hogy az ízesítetlen, zsiradék hozzáadása nélkül készült főtt burgonya csak 17 gramm zsírt tartalmaz 100 grammjában, a legegészségesebb döntés pedig egyértelműen a párolt zöldség.

Utolsó kategóriánk a húsok, illetve halak. Ezek szénhidráttartalma általában alacsony, amire inkább figyelni kell, az a fehérje és a zsírtartalom aránya. A sorrend tehát aszerint állt fel, hogy mennyi gramm zsír jut 1 gramm fehérjére. Éljen a csirkemell! Nem vagyok nagy halas, eddig csak feldolgozott, konzerv halakat ettem, amikről most lemondok egy időre.

csirkemell (0,04g), pulykamell (0,11g), marhahús (0,28g), disznóhús (0,38g), bárányhús (0,65g)

garnéla (0,02g), tonhal, nyelvhal és tőkehal (0,05g), tintahal (0,06g), lepényhal (0,19g)

A tejtermékekről azért nem csináltam hasonló összehasonlítást, mivel tejet, ivójoghurtot nem iszunk majd a héten, a különböző joghurtok és más boltban kapható tejtermékek mindenféle olyan dolgokat tartalmaznak, amiket épp ki szeretnénk űzni a szervezetünkből. 🙂 A tojás, méz megengedett, de minél kevesebb annál jobb – főleg a méznél! Semmi tartósítószer, adalékanyag, színezőanyag nem jut a testünkbe (remélhetőleg) a következő héten. Tiszta, nem előkezelt/elősütött/feldolgozott ételek fogyasztása a cél, a feleslegesen hozzáadott zsiradékok elkerülése, és persze a rengeteg folyadék fogyasztása.

Én nagyon kíváncsi leszek a következő napokra, hogy hogyan fogjuk bírni. 🙂 Minden nap igyekszem majd jelentkezni és megosztani a tapasztalatainkat, hogy hogyan érezzük magunkat, mit ettünk, mennyit ittunk aznap. Kitartást nekünk! 🙂

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s