Tanítani jó! – Papírrepülő-hajtogatás 1. osztályban (45 perc – tervezettel)

epuoMint azt már tudjátok, általános iskolai pedagógusnak készülök. Jelenleg az utolsó évemet taposom az ELTE Tanító- és Óvóképző Karán, ahol év közben is gyakorlatot kell teljesítenünk. Sajnos nagyon kevés lehetőségünk van a 10 hetes gyakorlat előtt gyerekeket tanítani. A jelenlegi fél éves (őszi félév) csoportos tanítási gyakorlat alatt mindössze 45 perc tapasztalatot szerezhetünk / fő, ami rettentően kevés..

Ebben a félévben 32(!) édes-aranyos elsős kis manót kell okosságokra tanítani, és én kaptam meg az első vizuális nevelés tanórát. A tananyagot a gyakorlatvezető határozza meg, így lett az én feladatom a papírhajtogatás megismertetése a gyerekekkel.

Az osztályfőnökük elmondása szerint a fiúk közül néhányan már tudnak egyszerűbb repülőt hajtogatni, ezért én most egy picit bonyolultabbat fogok velük készíttetni. Bár a cikk csak akkor fog már kikerülni, amikor megtörtént a tanítás, hogy a tapasztalataimat is meg tudjam osztani veletek, azért nagyon remélem, hogy sikerülni fog az óra. 🙂

Ilyenkor mindig kötelező elkészítenünk pár próbamunkát vagy várható gyerekmunkát, aminek több szempontból is nagy jelentősége van. Először is meglátom, hogy mi a várható eredmény, a tárgy, amit szeretnék viszont látni az órán. Megtapasztalom, hogy nekem mennyi időre van szükségem elkészülni vele, így nagyjából következtethetek arra, hogy a gyerekeknek majd mennyi idő kell (a folyamatos korrekciót és segítségnyújtást is beleszámolva). Megtapasztalom a feladat nehézségét: ekkor derül ki, hogy egyáltalán megfelelő-e az adott korosztály számára.

terv1Álljon itt most a tervezetem oldalai, melyet – amint olvashatjátok is – nagy részletességgel írtam meg. Ez a forma illetve nyelvezet nálunk kötelező, ha tervezet írásról van szó, ezért ez a nagy komolyság benne, a valóságban én azért közvetlenebb szoktam lenni a gyerekekkel. 🙂 Emellett megemlíteném még azt is, hogy a gyakorlatunk során minden tanító másmilyen formátumban szereti látni a tervezetünket. Kívánjatok szerencsét, találkozunk a tanítás után!

 TAPASZTALATOK

Túl vagyok rajta! 🙂 Ez volt az első gondolatom az órám után. 😀 De nem kell megijedni, nem sikerült rosszul: a munkák elkészültek, a repülője mindenkinek egyedi díszítést kapott, és arra is volt idő az óra végén, hogy két csoportba bontva mindenki kétszer kipróbálhassa a munkáját.

Az óra után a következő észrevételeket kaptam:

  • Táblán történő papírhajtogatásos feladat tanítói bemutatójához a csomagolópapír kiváló eszköz, de akkor a legjobb, ha a két oldala -akár csak árnyalatában is-, de eltérő színű.
  • 32 elsős kisdiákot 45 percig ülve tartani még akkor is nehéz kihívás, ha a feladatot imádják, hiszen pont ilyenkor ragadja el őket a hév, és amint repülő formát kezd adni a papír, már dobálgatják is. A hajtogatás előtt 1 percre fel lehet őket állítani, repülőt imitálni vagy Tűz-víz-repülőt játszani.
  • Merjek határozottabban rájuk szólni, ha nem úgy viselkednek, ahogy azt én elvárnám tőlük.

Egyéb észrevételek saját magamtól:

  • Erősebb, nagyobb mágneseket is be kell szerezzek.
  • Az óra végi közös értékelés “repülő kiállítás szervezésével” 32 elsős kisgyereknél lehetetlen. Helyette – az órán is alkalmazott – önértékelést választanám ismét, vagyis: “Ki az, aki úgy gondolja, hogy repülője olyan díszítést kapott (saját neve, volt óvodai jele, kedvenc figurái, stb.), hogy az felismerhető lenne egy kiállításon a többiek munkája között? Ki az, aki úgy érzi, hogy igyekezett követni a hajtogatás lépéseit és koncentráltan dolgozott? Az emelje a magasba a repülőjét!” Végső soron pedig a puding próbája is az evés, vagyis igazán az dolgozott jól, akinek messzire szállt óra végén a masinája.

A tanításomra 4/5-t kaptam, aminek nagyon örülök, mert a félévi óravázlataimmal és helyettestanítói tevékenykedésemmel simán megkaphatom még az ötöst ezen félév gyakorlatára is. 🙂

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s