10 dolog, ami a tanítóképzőből kikerülve tapasztaltam meg először

500_f_80866970_ykualwflyrkdtne6m0oowwddhdzrfkkt

Bár már  második félévtől vannak olyan tantárgyak, melyek iskolai hospitálási lehetőséget biztosítanak, a képzés 8 szemesztere alatt rengeteg olyan gyakorlati dolog van, mellyel a “belső” gyakorlatok alatt nem találkozik az ember. Hogy ez kinek mekkora nehézséget jelent a való életben, az személyenként változó, de tény, hogy a külső iskolában eltöltött egybefüggő gyakorlat teljesen új élményeket ad a tanítószakos hallgatóknak.

Jelenleg a komplex szakmai gyakorlatom második hetét töltöm egy külső iskolában, de már most tudok mondani 10 olyan dolgot, melyet itt most kellett először kipróbálnom vagy megtapasztalnom.

  1. Órák és foglalkozások minden nap

Eddig maximum két-három órát kellett megtartanunk egy főiskolai szemeszter alatt, most ez akár napi több órára is sűrűsödhet. Lehet “soknak” hangozhat, főleg annak, aki a heti eggyel is vért izzadt a készülés során, megnyugtatásként azért elmondanám, hogy a valóságban értelem szerűen több a gyakorló óra, mint a csilli-villi, mindenféle IKT eszközzel tarkított, új ismeretet feldolgozó óra, melyet nekünk terveznünk kellett, hogy elkápráztassuk a csoporttársakat és a gyerekeket.

      2. Folyamatos felkészülés

Több óra több készüléssel jár – meglepő, igaz? Viszont nagy segítség, hogy a gyerekek hétköznapjaiban folyamatosan jelen vagyok, látom melyik tantárgyból hol tartanak, így szerves része vagyok a folyamatnak és a felkészülés is sokkal könnyebben megy a saját óráimra.

student-849825_960_720

       3. Fegyelmezési helyzetek, avagy bújj ki a pad alól, amíg óra van

Talán a tanítóképző összes hallgatója nevében kijelenthetem, hogy amiről a legkevesebb információt kapunk / tapasztalatot szerzünk, az a problémás magatartású gyerekek kezelése bizonyos helyzetekben. Mit csináljunk, ha az asztal alá bújik, mert nincs kedve dolgozni vagy ha úgy érzi, hogy füttyszó kísérettel az egész órámat hangulatosabbá szeretné varázsolni? Mi van akkor, ha valaki sírva fakad, mert nem ő olvashatta fel a következő mondatot vagy egyikük kineveti a másikat? Mit mondjak, ha az egyik kisfiú pofonnal vagy rúgással kívánta megoldani konfliktusát a társával? “De ő kezdte!” – na de ki? (Felmerül az a kérdés is, hogy miért gondolja azt a gyerkőc, hogy így kell megoldani a problémákat..?)

         4. Találkozás a szülőkkel

Az egész napot az iskolában töltve lehetőség nyílik arra is, hogy a gyerekekhez tartozó szülőket is megismerjük vagy legalább találkozzunk velük, főleg ha valakinek a 10 hetes gyakorlata alatt egy szülői értekezlet is megtartásra kerül. Hogy nekem lesz e ilyen, azt pontosan még nem tudom, de remélem igen.

          5. Közösségi események – farsang, csalogató, kirándulás

A tanév nem csak tanórákból és szünetekből áll, hanem különböző közösségi eseményekből, mint például egy farsangi felvonulás. A kis elsőskéim, ahol a gyakorlatomat töltöm, egyértelműen a legaranyosabbak és legügyesebbek voltak. Jövőhéten lesz a nagycsoportos óvodások csalogatója, ahol kreatív foglalkozást tartunk és mesét dramatizálunk. Ezeken kívül vár még rám egy közös színházazás a kicsikkel.

colored-pencils-388484_960_720

           6. Gyerekek különbözősége – személyiség, képességek, készségek

A gyermek abban az évben, amelynek augusztus 31. napjáig a hatodik életévét betölti, legkésőbb az azt követő évben tankötelessé válik.” Iskolába kerülve a gyerekek rendkívül különböző tartalmú és nehézségű “puttonnyal” érkeznek meg. Mást hoznak otthonról, az oviból és eddigi közösségeikből (játszótér, playdates és hasonlók). Nekünk pedagógusoknak az a dolgunk, hogy a kis “puttonyukat” kicsomózzuk (ez is tud nehéz lenni!) és megtömjük sok hasznos dologgal, hogy az általános iskolát elhagyva egy olyan csomaggal induljanak tovább, ami csupa olyan hasznos ismeretet tartalmaz, mint fejlett önismeret, az elfogadás mint készség, egyénre szabott tanulási stratégiák, fejlett szociális kompetenciák, …

           7. A gyerekek nem mindig a megtervezett tempóban haladnak – és ezzel nincs semmi baj

Különbözőségeikből adódóan nem megy minden feladat mindenkinek ugyanolyan tempóban. Vannak gyorsan haladók, a tervezett tempóban haladók és az annál lassabbak. A differenciálás nagyon fontos része a pedagógiai munkának, és nem szabad félvállról venni! A gyorsabban haladókat plusz feladattal kell segíteni, a lassabbaknak pedig külön foglalkozáson kell erősíteni a “puttonyuk” tartalmát. Ez bizony extra felkészüléssel jár, de egy jó versenyeredmény vagy egy jó átlageredmény az osztálydolgozatnál kellő megerősítés arra nézve, hogy van értelme az ilyen jellegű plusz erőfeszítésnek.

              8. Tagozati ülés – pedagógusok egymás között

Már az első héten megnyertem egy alsó tagozatos tanítóknak szóló ülést, mely nagyjából egy osztályfőnöki óra hangulatához hasonlítható. Hogy ez pontosan mit jelent, azt a kedves olvasóra bízom .. 🙂

cereal-1444495_960_720

              9. Enni, inni – de mikor?

Bár az az óramennyiség, amit személy szerint én tartok, nem sok, viszont az egész napos együttlét a gyerekekkel nem sok lehetőséget ad arra, hogy szabadidőm legyen, amivel nincs is baj, hiszen amikor majd “élesben” megy majd minden, akkor reggeltől délutánig óráim lesznek. Néha most még van egy-egy lyukas óra, olyankor elintézek mindent, amit csak kell (Meglepő, de még pisilni is van olyankor idő!), mert óra alatt nem eszünk-nem iszunk; úszás előtt és után öltöztetés, hajszárítás, sietés vissza az iskolába; órák között padrend ellenőrzés és előkészülés a következő órára, illetve általában ilyenkor történnek olyan balesetek, ami miatt “soha többé nem a barátja”, aztán ezeket ugye jobb elkerülni.

             10. Tablet, interaktív tábla helyett írásvetítő és krétás tábla

A főiskolán volt egy remek kurzusunk, ahol megismerkedtünk az IKT eszközök használatával, illetve a szerződött gyakorlóhelyeknél tartott órák során ezeket rendszeresen használni is kellett. Amelyik osztályban én a 10 hetes gyakorlatom töltöm, ott krétás tábla és írásvetítő áll a rendelkezésemre. 2017-ben. Ilyen szempontból sajnálom ezt a sulit, mert hatalmas kontraszt tud lenni iskola és iskola között. Volt gyakorlatom, ahol környezet órán a gyerekek úgy tanultak, hogy minden párnak jutott egy almás tablet, az ellenőrzés pedig az interaktív táblán történt. Megérné ezen elgondolkodni azoknak, akik az oktatásra szánt pénzeket tologatják…

A tanítóképzőn igyekeznek mindent megtenni azért, hogy a szakmai felkészültségünk a csúcson legyen, mikor elindulunk a pályánkon, ám vannak olyan élethelyzetek, problémák és megoldásra váró helyzetek, melyekkel csak az “anyaépületből” (gyakorlóiskolák) kikerülve lesz esélyünk találkozni. Nekem ezek az eddigi tapasztalataim, aztán lehet, hogy még jó pár tízes listám lesz a gyakorlat végére.

Elindult az utolsó 10 hét

Szakdolgozatom szorgosan készül, az államvizsga tételek pedig már a gépen sorakoznak és várják, hogy kidolgozzam őket. Mindeközben 10 hetes egybefüggő szakmai gyakorlatomat töltöm egy 23 fős osztályban, elsősök között.

20161118_155931Évfolyamtársaimnál én valamivel szerencsés helyzetben voltam, mivel már szeptembertől lehetőségem volt bejárni a kicsikhez. Ez azért nagyon fontos, mert a zárótanításig össze kell szoknunk, mindenkinek jó lenne tudni a nevét és elérni, hogy ne vaduljanak majd meg a vizsgabizottság előtt. 😀 Bár egész jól haladunk, már saját telefont is kaptam az egyik kisfiútól.

Az első héten tehát az ismerkedés zajlott. Nagyjából már mindenkinek tudom a nevét, pár kislány kivételével. Megfigyeltem, milyen módszerrel tanulják a hangokat és betűket, hol tartanak a számok világában, valamint hogy milyen tankönyvekből dolgoznak. Bár az első hét a megfigyelésé és összeszokásé, én pénteken már tartottam egy dupla rajz órát, aminek az anyagait majd egy külön bejegyzésben mutatom meg nektek. 🙂

Akad olyan reggel, hogy van időm itthon reggelizni, de van olyan alkalom is, amikor csak összerakom a kis kajapakkom és surranok is befelé. A lényeg, hogy mindig reggel kell erre időt szánni.

Kezdődjön a második hét! 🙂

Valahol Európában – izgalmas 6 hónap veszi kezdetét

plakatten_2Az életem ezen szegmenséről elég keveset írtam eddig a blogban, de most szeretnék erre is kitérni picit. 🙂 Lassan már 3 éve lesz annak, hogy egy helyi amatőr színjátszó társulathoz csatlakoztam. Mielőtt elkezdtem volna ide járni, addig nem nagyon éreztem magamban afféle ambíciót, hogy színészettel foglalkozzam. Bár 7 évet töltöttem a színpadot, ami oda fölvitt engem, az a tánc volt. Ezt cseréltem le musical darabok előadására. Nem mondom, hogy megbántam, mert ez nem lenne igaz, de a rendszeres tánc azért hiányzik az életemből.

A következő fél év rengeteg kalanddal és kihívással fog eltelni. Egyik szempontból azért, mert holnap tartjuk a válogatást/meghallgatást az új musicalünk számára. Sok sok lurkóval fogunk megismerkedni, és beosztjuk őket, hogy kivel hogyan tudunk majd a legeredményesebben színpadra lépni. Már nagyon várom! 🙂 Kicsivel több, mint 6 hónapunk áll a rendelkezésre, hogy ezt a csodadarabot a színpadra állítsuk. Arra gondoltam, hogy meg szeretném örökíteni minden fontos pillanatát és dokumentálni szeretném itt, a blogon. Remélem jó kaland lesz! 🙂

Mit teszek azért, hogy formában maradjak? II. – Táplálkozás, vitaminok

finiBiztosan van olyan, aki észrevette már, és van olyan, akinek ez még új, de mostanában rengeteg új dolgot próbálok ki a konyhában. Ezt összekötöttem az Instagram fiókommal, ennek pedig az az oka, hogy azt szerettem volna elérni, hogy egy kicsit motiválóbb tartalom jelenjen meg ott is. 🙂 Ételek, amiket szeretek enni vagy akkor próbálok ki először. Reggelik, ebédek, nassolni valók minden mennyiségben. Készítek szemivegetáriánus, vegetáriánus és vegán fogásokat is, szóval mindenki megtalálhatja a magának tetszőt. Igyekszem egészséges dolgokat készíteni,sok zöldséget felhasználni, ezeket változatosan elkészíteni, és ami szintén ugyanolyan fontos számomra, szépen is tálalni. 🙂

Mivel nem én vagyok a legegészségesebben táplálkozó ember a világon, ezért mindig vannak olyan vitaminok, ásványi anyagok, amiket nem sikerül megfelelő mennyiségben bevinnem a szervezetembe az étkezésekkel. Mivel jelenleg izomtömeget szeretnék növelni, és ehhez meghatározott mennyiségű proteint érdemes bevinnem, ezért ehhez is nyújtok egy kis segítséget a szervezetemnek egy táplálékkiegészítővel. Amiket én használok:

  • Béres Actival Max multivitamin ásványi anyagokkal és nyomelemekkel, emelt C-vitamin tartalommal – a Cron-o-meterben feltüntetett összes vitamint és majdnem összes ásványi anyagot tartalmazza. Viszonylag nagy bogyesz, de a külső filmszerű réteg miatt könnyű lenyelni.
  • Vitamintár C-vitamin 1000mg csipkebogyó kivonattal – télen kötelező kiegészítő, nyáron inkább gyümölcsökkel igyekszem bevinni a megfelelő mennyiséget. Nagy bogyesz, de ilyen dózisban nem találtam kisebbet. Még!
  • Scitec Nutrition 100% Whey Protein – az összes esszenciális aminosav megtalálható benne, vagyis rendkívül támogatja a megfelelő proteinbevitelt. Én, aki alig eszem húst, számomra ez akkor is alapvető táplálékkiegészítő, hogyha nem is edzem annyira komolyan, mint egy igazi testépítő.

Vannak még további táplálékkiegészítők, amiket be szeretnék szerezni. Ezek inkább edzéshez kapcsolódóak, de ezekről majd akkor, ha már meglesznek és kipróbáltam őket. 🙂

Mit teszek azért, hogy formában maradjak? I. – Súlyzókra cserélt kardió

A blogom azért jött létre, hogy olyan témákról írjak, amikkel jelenleg foglalkozom, amiből rengeteg van: tanítás, mozgás, képzőművészet, szépségápolás, receptek, éttermek, különböző gasztronómiai és kulturális programok és még sorolhatnám a végtelenségig. 🙂 Hogyan fér bele mindez az életembe? Nagyjából sehogy, de ez így egy kicsit azért sántít. Minden jelen van, csak folyamatosan változó arányban. Jelenleg a vizsgaidőszak végén járunk, nincs minden napos bejárás, nincs több vizsga, hanem két hét múlva jön a 10 hetes gyakorlatom. Ez idő alatt több pedagógiai cikk kerül majd a blogra. Addig is, a még hátralévő durván 2 hétben, igyekszem leginkább magamra koncentrálni. Olyan dolgokkal foglalkozom, amikkel: 1. kötelező, 2. a testi-lelki jólétemet szolgálja. Ilyen például a mozgás!

xyxyA 2016-os évet végig kardióztam, az idei év elhozta nekem a súlyzós/gépes edzéseket. Bár még tél van, azt szokták mondani, hogy a nyári alakot ilyenkor kell elkezdeni építeni. Én január 2-a óta ezt teszem. 🙂 Nem leszek izomasszony, mert a táplálkozás részében annyira – még – nem ügyeskedem, de apró változásokat már most kezdek észrevenni, aminek nagyon örülök. 🙂 A legfontosabb célom pedig, hogy a sport heti rendszerességgel része legyen az életemnek. Nem csak a fizikumom változik meg tőle, de lelkileg is sokkal egészségesebbnek érzem magam, ha mozoghatok, edzhetek. 🙂

xiaomi-mi-band-2-06Mik azok, amik segítenek nekem ebben?  Vannak kényelmes edzős ruháim, amiket nagyon szeretek. Pár napja kaptam egy okos karkötőt, egy Mi Band 2-t, ami számolja a megtett lépéseim, az ezzel elégetett kalóriáim, pulzust tud mérni, jelez, hogyha csörög a telefonom, és még számos más funkciót lehet rajta beállítani, de nagyjából ezek azok, amiket nap mint nap használok rajta. Okos és hasznos kis találmány. Minden nap egy kicsivel többet akarok sétálni, mint amennyit előző nap megtettem. Elég motiváló. 🙂 20 napig bírja egy töltéssel, alvásadatokat tud mérni, automatikusan érzékeli, ha edzeni kezdesz, szól, hogyha sok ideje inaktív vagy. Ja, és mutatja az időt. 😀 Csodamasina! IMÁDOM!

A mai nap találtam rá egy oldalra, a neve CRON-O-Meter, ami egy ZSENIÁLIS weblap! Olyan, mint a kalóriabázis.hu, csak sokkal több és részletesebb információval szolgál az elfogyasztott táplálékról. Hátránya, hogy angol nyelvű, illetve a magyar termékek nincsenek (még) az adatbázisában. Én ezektől függetlenül nagy élvezettel használom. Mutatok egy képet a mai napi “teljesítményemről”, hogy lássátok, mennyire teljeskörű ez az egész.

minden

Mindent nem sikerült beírnom, valamint a fehérjepor egy egységének adatait kicsit elírtam. Még kicsit számomra is káosz, de szép lassan igyekszem felfedezni és használni. 🙂

Végül, de nem utolsó sorban egy kedves Youtube-er lányt szeretnék megemlíteni, Whitney Simmons, akiért mostanában odavagyok. Számos videója van, amikben egy csomó különböző gyakorlatot bemutat különböző izomcsoportokhoz, így ki tudom válogatni belőlük azokat, amiket én is szívesen csinálok a teremben. Holnapra már össze is gyűjtöttem 11 kar-mell gyakorlatot. 🙂

Sajnos az a fehérje turmix, amit az edzéseim után szoktam inni, már kevésbé motiváló. Igazából nem is magával a turmixszal van a bajom, hanem az ízével. Másfél kg fehérje nekem nagyon sok idő alatt fogy el, ami nem is lenne gond, hogyha valami basic ízben lenne, mondjuk csokoládé vagy vanília. Az elején imádta a citromos túrótortát is, szerettem hogy édes, végül is ezt is bármibe belesüthetem, de eljött az ideje, hogy lecseréljem. Valószínűleg beszerzek majd egy csokisat, hogy legalább váltogatni tudjam őket. 🙂

Mint azt tudjátok, nagyon szeretem kihívásokat és a súlyzós edzések alkalmával is tudok ugyanúgy versenyezni önmagammal, mint ahogy azt a biciklizésnél tettem. Élvezem, szeretem és jót tesz nekem. 🙂 Számomra ez jelenti most az egyik fő kikapcsolódási pontot az életemben.