Matematika – tízesátlépéses összeadás és kivonás szemléltetőanyagai (1. osztály)

A gyerekek a húszas számkörben már nagyon ügyesen számolgatnak, most a tízesátlépéses összeadással ismerkedünk az órákon, ami viszont már egy keményebb dió. Hogy könnyebben vegyük az akadályokat és szép érzékletes legyen a hathoz adás logikájának szemléltetése, elkészítettem életem első bélyeggyűjteményét. 🙂 És miután kész lettem, akkor jutott csak eszembe, hogy a későbbiek folyamán még többször is segítségünkre lehetnek a bélyegeim, például majd a kivonások, vagy akár a kettes szorzótábla tanulásánál. A papíralapú szemléltetőanyag mellett a fából készül kis 20-as abakuszunkat is megmutatom nektek.

20170317_125236

Amire szükségem volt: 2 darab A/3-as lap, vízfesték, egy ecset, vizes tálka, színes papírok, rajzlapok, cikk-cakk olló, vonalzó, grafitceruza, színes ceruza, fekete filc, stiftragasztó és cellux.

20170316_235747Először a két nagy A/3-as lapot rögzítettem egymáshoz egy csík cellux-szal. Azért célszerűbb két ekkora lapból készíteni az albumot és nem egy A/2-es méretűből, mert így később az egész mutatvány a papír törése nélkül könnyedén összehajtható és tárolható.

Ezután grafitceruzával és vonalzóval felrajzoltam a 20 bélyeg helyét, majd ecset és vízfesték segítségével gyorsan kipingáltam az alapot. Nem baj, ha nem tökéletesen homogén a felület. A bélyegek helyét jelölő téglalapokat célszerű eltérő árnyalattal érzékeltetni, hogy a leghátsó sorból is meg tudják mondani a gyerkőcök, hogy mennyi bélyeg férhet összesen az albumomba.

A bélyegek alapjai 8×11 cm-es téglalapok, amiket cikk-cakk ollóval nyírtam körbe, hogy még inkább hasonlítsanak egy igazi bélyeghez, majd egy 6×9-es fehér rajzlapot ragasztottam mindegyiknek a közepébe. Az én bélyegeim hóvirágosak és tulipánosak, mivel éppen a tavaszt várjuk sok szeretettel, de a gyerekek érdeklődési köréhez is lehet választani a motívumokat. 🙂

abakuBár ezt személy szerint nem én készítettem, hanem anyu, de egy másik nagyon szemléletes kis eszközünk, amit a kis elsősökkel használni szoktunk a matematika órákon, az a 20 bogyós abakuszunk. A gyerekek nagyon szeretik tologatni rajta a fagolyókat. Ez a mi legegyszerűbb számológépünk, ami egyből kiírja az eredményt, hogyha jól dolgoztunk. 🙂 Vékony farudak, két erős hurkapálca, 20 nagy vagy közepes méretű fagolyó és ragasztópisztoly kell az elkészítéséhez.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

