4. osztály – Matematika – Kincskereső kalandba csomagolt számképzés óra

bavaria-2675577_960_720

Szeretek olyan matematika órákat tartani a gyerekeknek, ami kicsit más, mint a megszokott. Legutóbbi alkalommal egy ősi, idegen nép szigetén kellett megtalálnunk a kincseket, ami az óra végére mindenkinek sikerült. 🙂 Volt láda, volt kincs, volt rengeteg feladat (sokkal több, mint amennyit a könyv tartalmazott), volt térkép és voltak lelkes tanulók.

Az órán a gyerekek a négyjegyű számok képzését gyakorolták párban, kincskereső kalandba csomagolva. Az első helyesen megoldott feladat után kapták meg a térképet, amelyre gyűjthették a pecséteket, összesen 8-at. Minden helyesen megoldott feladat után egy pecsét járt a lapra. A páros mindkét tagjának le kellett jegyeznie a megoldást a füzetébe és közösen kellett gondolkodniuk, ha valami hiba csúszott valahol a számításokban. A feladatok szövegei a következőek voltak:

  1. Tengerre, kalóz! Megtaláljátok a kannibálok szigetének rejtett kincseit? Térképeteket megkapjátok a kalandhoz, ha válaszolni tudtok a következő kérdésekre!

 

Melyik a legkisebb négyjegyű szám, aminek minden számjegye különböző?          ___________

Melyik a legnagyobb négyjegyű szám, aminek minden számjegye különböző?       ___________

 

  1. Térképetek már van, de a tengert nem ismeritek. Útbaigazítást kértek egy bálnától, aki egy számkódért elvezet titeket a Nagy Iránytűhöz. Kérdése a következő:

Találjátok meg az összes olyan négyjegyű számot, amit a 9 , 3 , 6 , 0 számkártyákból elő lehet állítani és az ezresek helyén a 9-es szám áll!

           

 cruise-ship-2285147_960_720

  1. Az iránytű makacs egy eszköz. Csak akkor mutatja a jó irányt, ha be tudjátok írni a hiányzó számjegyeket úgy, hogy a négyjegyű számban a
  • számjegyek összege 12 legyen:  4 _ 7_                   8 _ 2 _
  • számjegyek összege 17 legyen:    _ _ 5 8                  3 _ _ 5
  • számjegyek növekvő sorrendben kövessék egymást:  1 _ 4 _      5 _ 7 _
  • számjegyek csökkenő sorrendben kövessék egymást:  9 _ 5 _     8 _ _ 2

 

  1. Az iránytű a sziget mellett kalauzol el titeket. Ha sikerül a jó úton maradnotok, megtaláljátok a Nagy Világítótornyot. Keressétek meg, hogy mely számokra igazak az alábbi állítások!

2183   2095   8266   1700   8245   3572   1161   2248   7465   9971

  1. a) Minden számjegye páros:
  2. b) Minden számjegye páratlan:
  3. c) A tízes helyiértéken 6-os alaki értékű szám áll:

 

  1. A sziget mellet haladva egy hatalmas, 8 karú polip támad rátok. Csak úgy tudtok megmenekülni, ha megtaláljátok az összes olyan négyjegyű számot, amelyeknek az ezresre kerekített értéke 8000!

7365    8243    7083    8888    8255    8432    7501    8499    7500    7788

 

  1. A kikötőnél egy másik kalózhajóval kell versenyre kelljetek! Gyorsabban odaérhettek, ha a turbómotorok számkódját kitaláljátok. Amit tudunk róla:
  • négyjegyű,
  • minden számjegye különböző alaki értékű,
  • csak páros számokból áll,
  • a százasok helyén áll a lehető legnagyobb, páros alaki értékű szám,
  • az egyesek helyén 0 áll,
  • az ezresek és tízesek helyén álló számjegyek összege 6
 

 

  1. Partot értünk, de a szigeten sok veszély leselkedik ránk! Egy Mágikus Védőszám menthet csak meg minket. Igazak vagy hamisak róla az állítások? Húzzátok alá! A Mágikus Védőszámunk: 2703
  • Minden helyiértéken más alaki értékű szám áll.   igaz       hamis
  • A legnagyobb alaki értékű szám valódi értéke 700.  igaz       hamis
  • Számjegyeinek összege 20.    igaz                 hamis
  • Az ezresek helyiértékén álló szám valódi értéke a legkisebb.   igaz     hamis

 

  1. A Vaui-vulkán bármelyik pillanatban kitörhet! Töltsétek ki helyesen az alábbi táblázatot, hogy biztonságban folytathassuk a kalandot!
1000 1250 1500 1750
2000 2500
3250 3750

 

  1. Az utolsó állomásunk a vaui nép tábora, akik köszöntenek bennünket a kalandunk végén. Fordítsd le, hogy mit mondtak nekünk a számnyelven beszélő vauik!

Az üzenetük: 4 9 5 10 6         7 11 8 12 3 10 7          2 11 1 5 10 7

A fordítás: (BÁTOR KALÓZOK VAGYTOK)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
11 12
GY V Z B T R K L Á O A Ó

Az órához tartozó térképünk előnézetét itt alul találjátok. Ha bárki szívesen használná a saját tanóráján, akkor e-mailben el tudom juttatni neki. 🙂

minta

Reklámok

4. osztály – Matematika – Kincskereső kalandba csomagolt számképzés óra” bejegyzéshez ozzászólás

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s